Keskiviikko 22.11.2017
"
Varokaa siis, veljet, ettei kukaan teistä ole sydämessään paha ja epäuskoinen ja näin luovu elävästä Jumalasta. Hepr. 3:12

Unohtumaton yö

Kapsäkki - Nuori Timoteus 18.2.2015 00:01 | Päivämies


Sitä yötä en varmaan koskaan unohda! Jo iltapäivästä alkaen sain elää jännityksen vallassa. Tunnelmat ehtivät vaihtua kauhun rajoilta suureen riemuun.
Kaikki alkoi siitä orjatytöstä, joka oli tietäjähengen vallassa. Hän huuteli meille monena päivänä: 

– Nämä miehet ovat Korkeimman Jumalan palvelijoita ja osoittavat teille pelastuksen tien!

Vaikka tieto oli oikea, sen päivittäinen toistuminen tuntui kiusalliselta. Lopulta Paavali puuttui asiaan. Hän kääntyi ja sanoi hengelle: 

– Jeesuksen Kristuksen nimessä minä käsken sinua: lähde hänestä!

Tyttö vaikeni ja rauhoittui täysin.

Pian tytön omistajat kuitenkin tajusivat, että tämä ei enää tuottanut heille rahaa. Suutuksissaan he ottivat Paavalin ja Silaksen kiinni ja pakottivat heidät torille viranomaisten eteen. Siellä he syyttivät apostoleja levottomuuden aiheuttamisesta. He korostivat näiden olevan juutalaisia, joiden opetukset ovat ristiriidassa roomalaisten tapojen kanssa. 

Syytös sai kaupunkilaiset kiihdyksiin, ja järjestyksenvalvojat menettämään mielenmalttinsa. Kohta oli Paavalilta ja Silakselta raastettu vaatteet päältä, ja heidät ruoskittiin. Selät surkeasti verillä heidät toimitettiin vankilaan.

Kaikki olisi varmaan tuntunut kauhealta, ellen kerran olisi nähnyt Paavalia kivitettynä. En osannut aluksi muuta kuin kulkea vangittujen perässä. Kuulin, että vartijan käskettiin valvoa heitä tarkasti. Apostolit pantiin kahleisiin ja vietiin sisään. Portti sulkeutui. 

Mitä minun nyt piti tehdä? Lähdin Lyydian luo ilmoittamaan, mitä oli tapahtunut. En kuitenkaan saanut rauhaa, vaan palasin vankilan edustalle odottelemaan – muuta en osannut.

Ilta pimeni yöksi, ja kuljeskelin vilusta värjötellen edestakaisin vankilan edessä. Keskellä yötä jostakin kuului laulua. Painoin korvani vankilan porttiin. Tutun ylistysvirren sävelet kaikuivat vankilan holveissa! Ahdistus ja huolet kaikkosivat. Luulen, että hymyilin. 

Mutta silloin alkoi maa huojua jalkojen alla: maanjäristys! Vetäydyin äkkiä seinän luota. Nyt kuuntelin kauhuissani järistyksen jylinää. Kun järistys oli ohi, vartija tuli soihdun kanssa portille ja totesi sen auenneen. Hän ilmeisesti päätteli vankien karanneen, koska alkoi suureen ääneen soimata kohtaloaan ja ilmoitti seuralaiselleen surmaavansa itsensä.

Silloin vankilan holvista kaikui Paavalin ääni:

– Älä tee itsellesi mitään! Me olemme kaikki täällä.

Vartija haki nyt Paavalin ja Silaksen ulos. Yhä pelosta vavisten hän kysyi:

– Herrat! Mitä minun on tehtävä, että pelastuisin?

Ja niin tapahtui, että nämä verille ruoskitut juutalaiset alkoivat puhua Herrasta Jeesuksesta roomalaiselle vanginvartijalle. Ihmeellinen oli jälleen evankeliumin voima! Varsin pian istuimme aterialla vanginvartijan kotona. Hän oli pessyt ja lääkinnyt ruoskitut selät. Uusi kristitty perhe oli tosiasia.

Aamun koitettua tuli uusi yllätys: poliisipäällikön käsky päästää apostolit vapaiksi. Lieneekö Lyydia ollut asialla? Paavali vaati kuitenkin viranomaisia tulemaan itse paikalle, koska olivat tutkimatta ruoskittaneet Rooman kansalaisen – Paavalin. 

Tämä viesti sai poliisijohdon hämmingin valtaan: he olivat rikkoneet törkeästi kansalaisen oikeusturvaa! Nöyrinä miehinä he tulivat tekemään sovinnon Paavalin kanssa. Tajusin vasta jälkeenpäin Paavalin uhmakkuuden syyn: hän halusi puhdistaa Filippin kristittyjen maineen.

Viranomaisten toivomuksesta jouduimme kuitenkin lähtemään kaupungista.

Raamatunkohia, johon kirjoitus pohjautuu:
Ap. t. 16:16–36

Tapio Holma

Julkaistu Päivämiehessä 18.2.2015.

Kuvituskuva: H.H.

Liikeilmoitukset

Toim. Toivo Määttä

Evankeliumin ihmeitä

Evankeliumin ihmeitä sisältää vanhoillislestadiolaisten saarnaajien ja sanankuulijoiden kokemuksia seuroista ja seuramatkoilta 1800-luvulta 2000-luvulle. Kokemuksia on kotimaan lisäksi muista Pohjoismaista, Keski-Euroopasta, Amerikasta, Venäjältä ja Afrikasta. Kirjan keskeinen sanoma on, miten ihminen saa syntinsä anteeksi.

25 €

Suomi suloisin, CD 124

Suomi suloisin on ikkuna kotimaamme luonnon ainutlaatuisuuteen ja kansanluonteeseen. Äänite juhlistaa 100-vuotiasta Suomea nuorisokuoron raikkaalla laulannalla. Levyllä on perinteisten isänmaallisten laulujen ja kansanlaulujen lisäksi monien koulumuistoissa elävät maakuntalaulut.

24 e

Toim. Sirkka Lehto ja Ari-Pekka Palola

Vanhurskas elää uskosta

SRK:n vuosikirjan 2017 sisältö liittyy kahteen merkkivuoteen: uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlaan ja maamme itsenäisyyden 100-vuotisjuhlaan. Kirjan nimi muistuttaa uskonpuhdistuksen keskeisimmästä löydöstä, uskonvanhurskaudesta, sekä siitä, että elävä usko väistämättä näkyy ihmisen elämässä.

23 e

Toim. Pekka Kinnunen, Pirkko Tala, Yrjö Tala

Raamatusta en luovu

Raamatusta en luovu kertoo maailmasta, jossa Martti Luther syntyi, kasvoi, kävi koulua ja astui eurooppalaiseksi vaikuttajaksi. Kirjassa keskitytään ennen kaikkea niihin Lutherin elämää koskeviin tapahtumiin, joilla on ollut merkitystä uskonpuhdistukselle.

22 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi