Torstai 22.2.2018
"
Ihminen ei elä ainoastaan leivästä, vaan kaikesta, mitä Herra sanoo. 5 Moos. 8:3

Mellakka Efesoksessa

Kapsäkki - Nuori Timoteus 18.9.2015 08:17 | Päivämies
Eräänä päivänä Efesoksen pääkadulta ja torilta kantautui kansanjoukon hälyä ja rytmikästä huutoa: ”Suuri on Efesoksen Artemis!” Kun menimme katsomaan, näimme, että kadun täydeltä väkeä tungeksi teatteria kohti. Pian kävi ilmi, että asia koski meitä. Muutamat miehet olivat näet ottaneet kiinni veljemme Gaioksen ja Aristarkoksen. Heitä vietiin nyt väkivalloin kansankokoukseen. Paavali halusi lähteä katsomaan, mitä on tekeillä. Hän sai kuitenkin viranomaisilta viestin, että on viisainta olla menemättä paikalle. Minulla taas oli mahdollisuus ottaa asiasta selvää.
Teatterin valtavan katsomon alaosa oli täynnä kansaa, sadoittain ihmisiä oli paikalla. Kyseltyäni huomasin, ettei juuri kukaan tiennyt, mitä oli tapahtumassa. Enemmistö saattoi kuitenkin yhtyä iskulauseeseen ”Suuri on Efesoksen Artemis”, jonka huutamista mellakan käynnistäjät johtivat. Tuntemani juutalainen Aleksandros, joka näytti olevan selvillä tilanteesta, pyysi kädellään viitaten puheenvuoroa. Kansanjoukosta kuului kuitenkin huuto: ”Hän on juutalainen!” Tämä tieto johti metelin yltymiseen.

Mellakan käynnistäjillä ei näköjään ollut mitään toimintasuunnitelmaa, ja tilanne jatkui hallitsemattomana. Tämä ilmeisesti säästi Gaioksen ja Aristarkoksen pahoinpitelyltä. Luulen, että meteliä oli kestänyt jo toista tuntia, kun kaupunginsihteeri puuttui asiaan. Virka-asussaan hän nousi puhujakorokkeelle, viittasi kädellään merkiksi ja alkoi puhua. ”Efesolaiset!” hän huusi. ”Kaikkihan tietävät, että Efesoksen kaupunki on pantu vaalimaan suuren Artemiin temppeliä ja hänen taivaasta pudonnutta kuvaansa. Tätä ei kukaan voi kiistää.”

Väkijoukko alkoi rauhoittua. Kaupunginsihteeri totesi Gaiokseen ja Aristarkokseen viitaten: ”Nämä miehet eivät tietämäni mukaan ole temppelinryöstäjiä eivätkä liioin ole herjanneet meidän jumalatartamme.” Puhuja jatkoi: ”Jos Demetrios ja hänen ammattitoverinsa haluavat nostaa syytteen jotakuta vastaan, niin sitä varten on oikeusistuimet. Tästä tämänpäiväisestä meille voi seurata vaikka kapinasyyte.” Ilmeisesti ihmiset olivat jo väsyneet huutamaan ja saivat puheesta perustelun hajaantumiseen.

Jälkeenpäin sain tietää, mistä oli kysymys. Mainittu Demetrios on hopeaseppä. Mellakan syykin selvisi: notkahdus myyntituloissa. Hopeasepät näet valmistavat matkamuistoiksi Artemiin temppelin pienoismalleja. Ilmeisesti niiden menekki on vähentynyt. Pääsyyllisenä Demetrios pitää Paavalia ja hänen opetuksiaan. Hän oli kutsunut ammattikuntansa miehet koolle ja pauhannut: ”Jumalattaremme Artemiin temppeliä ei kohta enää pidetä minään ja hän, jota koko Aasia ja koko maailma palvelee, menettää mahtinsa.” Tällainen puhe sai hopeasepät raivon valtaan, kymmenet miehet syöksyivät huutaen torille ja mellakka käynnistyi.

Tämä oli toinen näkemäni tapaus, jossa evankeliumin vastustaminen johtui rahasta. Edellinen tapaus sattui Filippissä, kun ennustajatytön omistajat raivostuivat tulojen menetyksestä. Mutta toisin kuin siellä, Efesoksessa viranomaiset olivat tehtävänsä tasalla.

Ap. t. 19:21–40

Tapio Holma

Julkaistu Päivämiehessä 16.9.2015.

Tunnisteet:


efesos timoteus

Toim. Toivo Määttä

Evankeliumin ihmeitä

Evankeliumin ihmeitä sisältää vanhoillislestadiolaisten saarnaajien ja sanankuulijoiden kokemuksia seuroista ja seuramatkoilta 1800-luvulta 2000-luvulle. Kokemuksia on kotimaan lisäksi muista Pohjoismaista, Keski-Euroopasta, Amerikasta, Venäjältä ja Afrikasta. Kirjan keskeinen sanoma on, miten ihminen saa syntinsä anteeksi.

25 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi